Jeśli chciałbyś dowiedzieć się, jak usunąć profil zaufany oraz w jaki sposób bezpiecznie z niego korzystać, zachęcamy do lektury naszego artykułu. Wyjaśniamy w nim wszelkie kwestie związane z elektronicznym potwierdzaniem tożsamości.
Czym jest profil zaufany?
Profil zaufany jest nowoczesnym rozwiązaniem, który w bezpłatny sposób ułatwia potwierdzanie tożsamości w Internecie. Z usługi może skorzystać każdy obywatel. Profil zaufany umożliwia stworzenie kwalifikowanego podpisu elektronicznego, dzięki któremu możesz załatwić wiele spraw w systemach podmiotów publicznych zdalnie, bez wychodzenia z domu. W ten sposób jesteś w stanie, na przykład złożyć wniosek o założenie działalności gospodarczej przez 7 dni w tygodniu, niezależnie od pory dnia i nocy. Zasady funkcjonowania profilu zaufanego określa ustawa z dnia 29 czerwca 2020 roku w sprawie profilu i podpisu zaufanego.
Profil zaufany jest wykorzystywany do potwierdzania tożsamości, pozwala również na identyfikacje elektronicznych danych osobowych wobec podmiotów administracji państwowej. Dzięki profilowi zaufanemu nie musisz zgłaszać się osobiście do urzędu, ponieważ przesłanie wniosków może odbywać się elektronicznie.
Czym jest serwis EPUAP?
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (EPUAP) jest ogólnopolską platformą teleinformatyczną, której zadaniem jest umożliwienie obywatelom komunikacji z jednostkami administracji publicznej w ujednolicony sposób. Dzięki niej w prosty sposób można wysyłać i odbierać wiadomości urzędowe oraz korespondować się z konkretnymi jednostkami. Warto wiedzieć, że odbierając tego typu korespondencję otrzymujesz Urzędowe Poświadczenie Odbioru, które ma taką samą wartość jak tradycyjne dokumenty. Dzięki Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej nie musisz zgłaszać się osobiście, by załatwić między innymi:
- złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego;
- zgłoszenie urodzin dziecka;
- uzyskanie odpisów aktów stanu cywilnego;
- zameldowanie zarówno na pobyt stały, jak i czasowy;
- złożenie odwołań od decyzji administracyjnych, a także deklaracji związanych z podatkami i opłatami lokalnymi.
Jakie zastosowania ma profil zaufany?
Profil zaufany może być wykorzystywany na wiele różnych sposobów. W głównej mierze umożliwia on osobie wnioskującej na załatwienie spraw urzędowych za pośrednictwem internetowego certyfikatu. W efekcie nie muszą oni zgłaszać się osobiście w placówce. Dzięki profilowi zaufanemu możesz:
- zatwierdzić deklarację podatkową;
- dokonać zgłoszeń aktualizacyjnych i sprawdzić statusu zwrotu podatku;
- zweryfikować wykazy otrzymanych mandatów karnych;
- uzyskać indywidualny numer mikrorachunku podatkowego;
- założyć konto w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych i załatwić sprawy związane z wnioskami i wizytami w ZUS;
- sprawdzisz zwolnienia lekarskie i informacje o stanie konta osoby ubezpieczonej;
- założysz działalność gospodarczą, a także wprowadzisz różnego rodzaju zmiany w firmie;
- zweryfikujesz dane w Rejestrze Dowodów Osobistych;
- sprawdzisz dane w rejestrze PESEL, ile masz punktów karnych w ewidencji kierowców i założysz konto w Internetowym Koncie Pacjenta;
- umówisz wizytę w POZ;
- zarejestrujesz się jako osoba bezrobotna.
Zalety korzystania z profilu zaufanego
Jeśli utworzysz profil zaufany, będziesz mógł załatwić wiele spraw bez wychodzenia z domu. Daje on możliwość podpisywania dokumentów za pośrednictwem banku bez konieczności potwierdzania danych w urzędzie. Co więcej, usługę można założyć za pośrednictwem bankowości internetowej, dzięki czemu będziesz miał wszędzie jedno hasło do logowania. Jednocześnie nie zapłacisz ani grosza za usługę, a wszystkie niezbędne informacje związane z profilem zaufanym otrzymasz natychmiastowo niezależnie od dnia i godziny. Nie musisz również zgłosić się osobiście w placówce, ponieważ profil zaufania potwierdza tożsamość użytkownika online.
Kto może potwierdzać dokumenty online?
Warto wiedzieć, że każda osoba, która ukończyła 13 rok życia i posiada numer identyfikacyjny PESEL może posiadać profil zaufany. Jednakże warunkiem jest posiadanie ważnego dokumentu tożsamości, czyli paszportu lub dowodu osobistego. Z tego powodu dzieci muszą mieć wyrobione te dokumenty, ponieważ legitymacja szkolna nie jest uważana za dokument tożsamości. Co więcej, profil zaufany może założyć również przedsiębiorstwo. Każda osoba, która ma prawo działać w imieniu podmiotu, czyli firmy, stowarzyszenia lub fundacji, może założyć profil zaufany dla firmy. Z profilu zaufanego może korzystać wyłącznie osoba, dla której został wydany. Nie może się nim posługiwać inna osoba. Danych do logowania nie można przekazywać innym osobom.
Jak założyć profil zaufany?
Profil zaufany może być założony na kilka różnych sposobów. Najprostszym i zarazem najszybszym jest zakładanie konta za pośrednictwem banku, w którym posiadasz konto osobiste. Można go również założyć zdalnie podczas wideo rozmowy z urzędnikiem lub wykorzystując e-dowód osobisty. Poza tym można zgłosić się osobiście w placówce urzędowej lub na Poczcie Polskiej przez system Envelo. Profil zaufany ma ważność 3 lat. Warto jednak wiedzieć, że nie wszystkie banki oferują możliwość założenia profilu zaufanego. Lista banków, w których możesz założyć internetowy certyfikat:
- mBank;
- Banki spółdzielcze / Grupa BPS;
- Bank Spółdzielczy w Brodnicy;
- Credit Agricole;
- Bank Millennium;
- BOŚ Bank;
- BNP Paribas;
- Alior Bank;
- Santander Bank Polska;
- PKO BP;
- Bank Pekao SA;
- ING Bank Śląski;
- Getin Bank.
Jak usunąć profil zaufany?
W niektórych sytuacjach konieczne może być usunięcie profilu zaufanego. Jest kilka sposobów na skasowanie internetowego certyfikatu, a najprostszym jest po prostu założenie profilu w innym banku. Automatycznie zostanie on usunięty wtedy w poprzednim banku. Również po upływie 3 lat od założenia profilu zostanie on automatycznie skasowany. Jednakże jeśli chciałbyś ręcznie usunąć swoje dane z rządowych systemów, możesz to zrobić za pośrednictwem strony internetowej Profilu Zaufanego. Po zalogowaniu się na swoje konto powinieneś znaleźć opcję zarządzania profilem. W tym miejscu będziesz mógł usunąć dostęp do systemu profilu zaufanego. Co więcej, możesz zarówno usunąć sam profil zaufany, jak i usunąć całkowicie konto z systemu EPUAP.
Kiedy warto usunąć profil zaufany?
Profil zaufany należy usunąć niezwłocznie po ataku hakerskim na twoje urządzenie lub w przypadku utraty dostępu do bankowości internetowej. Tak samo powinieneś postąpić, gdy masz obawy o swoje bezpieczeństwo w sieci.
Jak zalogować się za pośrednictwem profilu zaufanego?
Po założeniu profilu zaufanego możesz do niego zalogować się na dwa sposoby. Pierwszym z nim jest skorzystanie z przypisanego loginu oraz hasła, dzięki czemu nie będziesz musiał potwierdzać tożsamości w bankowości internetowej. Drugim rozwiązaniem jest oczywiście logowanie za pośrednictwem banku. W efekcie będziesz mógł wypełniać wnioski, podpisywać dokumenty i załatwiać sprawy urzędowe za pośrednictwem Internetu. W ten sam sposób zalogujesz się na Internetowe Konto Pacjenta, do Centralnej Ewidencji i Działalności Gospodarczej lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Wiesz już, czym jest profil zaufany i do czego służy. Ponadto wyjaśniliśmy jak usunąć profil zaufany oraz w jaki sposób go wykorzystywać. To przydatne narzędzie, dzięki któremu można oszczędzić sporą ilość wolnego czasu.