Zawieszenie w samochodzie osobowym odpowiada za wiele czynników kluczowych dla zapewnienia przede wszystkim bezpieczeństwa, ale i komfortu jazdy. To dzięki zawieszeniu koła mają stały kontakt z jezdnią, nawet jeśli ta jest pełna nierówności. Dzięki temu samochód zachowuje przyczepność i nie podskakuje na dziurach. Ma to też oczywiście ogromne znaczenie dla osób znajdujących się wewnątrz samochodu. Dobre zawieszenie do samochodu gwarantuje im w końcu komfortową i płynną jazdę. Jak jednak zawieszenie sprawia, że siedząc wewnątrz samochodu niemal nie czujemy, kiedy samochód przejeżdża przez jakąś nierówność czy nawet wpada w dziurę? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w tym krótkim wpisie.
W obecnie produkowanych samochodach osobowych stosuje się zawieszenie oparte o dwa podstawowe elementy odpowiadające za wybieranie nierówności. Sprężynę i amortyzator. Oba te elementy działają ze sobą w parze, aby zarówno tłumić głębokie koleiny i dziury, jak i drobne uskoki i małe nierówności. W tej parze sprężyna odpowiada za utrzymanie masy samochodu w, jak można się po niej spodziewać, sprężysty sposób. Sama sprężyna byłaby jednak zbyt niestabilna i mogłaby wpadać w oscylacje, które doprowadziłby to sytuacji, w której nadwozie zachowywałby się bardzo niestabilnie i byłoby podatne na drgania. Dlatego też w parze ze sprężyną stosuje się amortyzator, który zapewnia poprzeczną stabilność układu i tłumi drgania, przez co i duże wahania, jak i drobne drgania są eliminowane przez zawieszenie.
W części samochodów, zwykle tych z wyższej półki lub wyczynowych, stosuje się zawieszenie pneumatyczne, w którym koła są podtrzymywane na zasilanych sprężonym powietrzem siłownikach. Systemy samochodu na bieżąco analizują nawierzchnię i dostosowują położenie koła do aktualnej sytuacji. Dzięki temu uda się uzyskać jeszcze lepsze tłumienie nierówności jednak ma to też swoje wady, z których główną jest skomplikowanie całego układu, z czego z koli wynikają inne wady takie jak częstsza awaryjność i wyższa cena.
Treść promocyjna